در رسانه ها:

  سوال از رئیس‌جمهورو ابهامات!!!

یزدفردا :برخی از نمایندگان گفتند ما زمانی طرح را امضا کردیم که رئیس‌جمهور محل خدمت خود را ترک کرده بود و اکنون ضرورتی نیست / هیئت رییسه مجلس در مورد پس گرفتن امضاهای نمایندگان بی‌اطلاع است

برخی نمایندگان سؤال از رئیس‌جمهور در شرایط کنونی را ضروری ندانستند

محمدرضا باهنر نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا نمایندگان مجلس در خصوص طرح سؤال از رئیس‌جمهور امضاهای خود را پس گرفته‌اند؟ گفت: در این خصوص آماری ندارم اما آنچه می‌دانم این است که 100 نماینده طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا و به هیئت رئیسه مجلس ارائه کردند.

وی افزود: با توجه به وظیفه‌ای که هیئت رئیسه مجلس دارد، باید این طرح عملی شود البته برخی از نمایندگان امضاء‌کننده اعلام کردند ما زمانی این نامه را امضا کردیم که رئیس‌جمهور محل خدمت خود را ترک کرده بود اما اکنون در محل کار خود حاضر شده و دیگر ضرورتی نیست از وی سؤال شود.


باهنر خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم طبق آئین‌نامه عمل کنیم و اگر امضاهای نمایندگان به یک چهارم کل نمایندگان مجلس برسد، طرح سؤال از رئیس‌جمهور را به جریان می‌اندازیم اما اگر برخی از نمایندگان از ارائه این طرح پیشمان شده‌اند، باید به صورت رسمی اعلام کنند.


نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اگر امضاها به حد نصاب نرسد، این طرح عملی نخواهد شد و البته تعدادی از نمایندگان مجلس تاکنون امضاهای خود برای سؤال از رئیس‌جمهور پس گرفته‌اند.

 هیئت رییسه از پس گرفتن امضاهای نمایندگان بی‌اطلاع است

حسین سبحانی‌نیا در گفت و گو با خانه ملت، با بیان آنکه اخبار مربوط به منتفی شدن طرح سوال از رییس جمهوررا از برخی رسانه‌ها شنیدیم، گفت: هیئت رییسه مجلس در مورد پس گرفتن امضاهای نمایندگان بی اطلاع است.


نماینده مردم نیشاپور با بیان آنکه نامه‌ای از سوی نمایندگان منصرف به هئیت رییسه مجلس ارائه نشده است، افزود: در همان روزهای پایانی جلسات علنی مجلس تعدادی از نمایندگان عنوان کردند که ما امضاهای خود را  پس گرفته‌ایم اما رسما به هیئت رییسه مجلس نامه‌ای نرسیده است.


عضو هیئت رییسه مجلس اضافه کرد: درحال حاضر نیز تعداد نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته‌اند مشخص نیست و اطلاعی ندارم؛ اما از آنجایی که برای سوال از رییس جمهور حداقل ۷۵ امضا نیاز است، اگر از ۱۰۰ امضای موجود  ۳۰ نماینده امضای خود را پس بگیرند سوال از رییس جمهور قابل  طرح نیست.


برخی رسانه ها امروز از پس گرفتن امضای ۳۰ نماینده از طرح سوال از رییس جمهور  و منتفی شدن این طرح خبر داده بودند.


براساس اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسی، درصورتی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکی از وظایف رئیس‌جمهور سؤال کنند، باید سؤال خود را به‌طور صریح و روشن و مختصر همگی امضاء و به رئیس مجلس تسلیم کنند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع‌ وقت به کمیسیون تخصصی ارجاع می‌کند. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور و نماینده ‌منتخب سؤال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد کرد تا به نمایندگان‌ سؤال کننده گزارش شود.

 

 جو سازی نکنید، کسی امضایش را پس نگرفته است

در همین حال یک نماینده مجلس لغو سوال از احمدی نژاد را تکذیب کرد.


نماینده لنگرود یادآور شد: یکی از خبرگزاری‌های حامی دولت پیامکی مبنی بر اینکه سی نفر از نمایندگان امضایشان را پس گرفته‌اند فرستاد که در همین راستا من پیگیری کردم و با تعدادی از نمایندگان صحبت کردم که آنها این خبر را تکذیب کردند.


مهرداد لاهوتی، نماینده اصولگرای مجلس در گفت‌و گو با ایلنا یادآور شد: مباحتی که قرار است از رییس‌جمهور سوال شود مهم‌تر از آن است که نمایندگان مجلس به راحتی از خیر آن بگذرند.


وی افزود: اگر این خبر واقعیت داشته باشد که عده‌ای می‌خواهند امضای‌شان را پس بگیرند (که من بعید می‌دانم) در وقع ضعف خود را نشان داده‌اندو در حد یک نماینده مقتدر مجلس ظاهر نشده‌اند.


لاهوتی در ادامه با اشاره به اینکه عده‌ای در مجلس به دنبال منتفی کردن این سوال هستند, خاطرنشان کرد: برخی افراد که اتفاقا از جریان اصولگرا هم هستند در پی منتفی کردن این سوال هستند که اتفاقا به نظر من کار اشتباهی می‌کنند.


وی ادامه داد: این افراد به خاطر شخص احمدی‌نژاد به دنبال منتفی کردن سوال از رییس‌جمهور نیستند، بلکه معتقدند فضای عمومی جامعه متشنج خواهد شد و دوباره آشوب شایعه زیاد می‌شود و این به نفع کشور نیست چراکه در شرایطی که کشور آرامش ندارد نمی‌توان امور را به درستی پیش برد.


این عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه سوال از رییس‌جمهور موجب بالا رفتن عزت کشور می‌شود, یادآور شد: پیش‌بینی من این است که جوسازی‌های پیرامون پس گرفتن امضاها توسط نمایندگان راه به جایی نخواهد برد و قطعا پس از تعطیلات مجلس اعلام وصول خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا